zondag 24 mei 2020

Drie dode vogels

Dode dieren hebben mijn fascinatie.
Als je veel in de natuur loopt kom je naast veel leven ook veel dood tegen.
Een dood konijn, een dode haas. Ik zag eens een dood schaap. En een dode hond, onze hond. Ook dode katten, onze katten en dode ratten, onze ratten.
Als kind liep ik in mijn geboortedorp eens langs een groene deur die open stond. Ik keek naar binnen en zag nog net hoe een koe door de slager tussen de hoorns werd geschoten. Ik moet een jaartje of zeven geweest zijn. De koe zakte door zijn poten en ik vervolgde mijn weg.
Inmiddels heb ik ook dode mensen gezien: een goede vriend, een buurman, mijn eigen vader.
Alles wordt weerloos als het dood voor je ligt en dat is van een ontroerende schoonheid.
Vandaag zag ik drie dode vogels.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.