maandag 20 mei 2019

Konikpaarden in de Sluftervallei


Zondagmiddag gaan we heel optimistisch met de warme lentezon van gisteren nog in ons hoofd een wandeling door de Sluftervallei maken. Meteen als we uit de auto stappen waait er een straffe wind door onze haren en kleren. De zon heeft zich verscholen achter een waas van kleine druppeltjes. Met enige twijfel of het wel een goed idee is om onze tocht zonder jas toch voort te zetten lopen we richting opgang. 
Het is druk bij de vogelaarstribune. Je hebt hier dan ook een prachtig uitzicht en we zien rechts al meteen een Lepelaar vliegen. We lopen de trap af en gaan het hekje door. Uit respect voor de vogelaars die van boven op ons neer kijken loop ik met de hond niet vlak langs het water, waar twee Bergeenden dobberen, maar struin wat hogerop door het gras en vind meteen al een interessant plankje.
Een eindje achter ons staan paarden. Ze zijn nog ver weg, maar ze komen steeds dichterbij. Na wat jutten, foto's maken en links en rechts ons te hebben verwonderd over alles wat er groeit en bloeit vind ik het tijd worden de kudde te laten passeren. Wij gaan van het pad af en ik klim op een duin om te kijken waar de Konikpaarden heen gaan. De koude wind waait dwars door mijn vest.
Als ik een filmpje van de stoet en een passerende hardloopster heb gemaakt keer ik terug naar mijn lief en de hond die in de wind hun kampement hebben opgeslagen. Wijntje, chippie en wat druiven, maar van lekker chillen is geen sprake, want algauw wordt het ons te bar.
We lopen nu achter de kudde aan. Het zijn allemaal hengsten. Onder de indruk loop ik langs, gevolgd door vriend en hond. Er ligt veel paardenpoep op het pad. We vragen ons af of het voor deze prachtige vallei wel zo'n goed idee is om deze kudde hier te laten grazen. Verjagen ze de vogels niet? Eten ze geen bijzondere plantensoorten op? Vertrappen ze geen nesten? We maken ons toch al zorgen hoe er met de natuur wordt omgegaan en het zou toch niet zo zijn dat Staatsbosbeheer vette poen krijgt van de Oostvaardersplassen om het overschot aan paarden daar hier op te vangen ten koste van de natuur? Nee dat zal toch niet.
Een Duits echtpaar komt ons tegemoet en loopt met een grote boog om de troep paarden heen. Ze maken nog wel even een foto. Als we de Sluftervallei verlaten staat daar boven op het duin een groepje toeristen. We horen één van de mannen van de club zeggen: "Ik vraag het niet aan jou, maar aan de reisleider!" En we fantaseren even in het wilde weg wat er zoal speelt binnen het gezelschap.We lopen nu terug langs de andere kant van de duinenrij met rechts van ons de weilanden met schapen en lammetjes. Ineens ziet onze hond Paula een geweldig grote haas het fietspad overschieten. Ze is even in alle staten, maar al snel zien we de haas over het hoge duin verdwijnen. Ook maken we ons zorgen over een koe die sterk vermagerd, vel over been, op wankele poten staat te grazen.
Dan komen we bij wat stalletjes met eigen honing, zelfgemaakte aardbeienjam en verse aardbeien. Ik doe de nodige eurootjes in de gleuf van het geldbakje en we nemen plaats op de picknicktafel die perfect in de luwte staat. Inmiddels zijn we zo verkleumd dat de wijn in rap tempo naar binnen gaat. We zien een vreemd wezen die onze verse aardbeien probeert te pakken. Bij de grote boerderij aan het eind van de oprit scharrelen kippen en indrukwekkende hanen, een rode kat loopt in de verte naar de stal. Precies zoals het hoort te zijn. Wat ook indruk maakt is de geit in het weiland. We nemen even de tijd om de plek en de daarbij behorende dieren op ons in te laten werken.
Dan is het tijd om de stramme spieren weer eens in beweging te brengen. Mijn man is gewapend met een gejutte houten plank, als een schild voor de borst, om de gure wind en mistslierten tegen te houden. En alhoewel we nu zo snel mogelijk naar de auto willen kan ik het toch niet laten een foto van die felrode plantjes te maken. Het staat er overal vol mee. Fascinerend. Is het mos? 
In de auto is het behaaglijk warm. Al gauw ruik ik een paardenmestlucht vanaf de achterbank komen.
Paula!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.