donderdag 12 januari 2023

Palmhout of niet

Een schorpioen van eigentijds afval op een palmhouten stammetje uit de 17e eeuw.
Je verzint het niet.

Gisteren raakte ik in gesprek met een stel van middelbare leeftijd.
Ze hadden uitgebreid rondgekeken in ons museum.
Op het punt van vertrek vertelde de man spontaan dat het stammetje, waar die schorpioen op zit, naar zijn mening weleens een stammetje palmhout uit het palmhoutwrak zou kunnen zijn:
"Ook de afmeting lijkt aardig te kloppen, maar je zou het moeten nameten. Als het zo is hebben jullie wel wat bijzonders in huis. En het is ook nog eens heel kostbaar."
Bij Museum Kaap Skil zijn verschillende kostbaarheden te zien, opgedoken uit een scheepswrak, waaronder ook veel stammen buxushout, zoals palmhout ook wel genoemd wordt.

Het stammetje onder de schorpioen kwam nu tot leven.

Tijdens een juttocht op 19 januari 2020 ergens op het strand bij Paal 28 vonden we het eenvoudige, iets gebogen stuk hout. In 2022 koos ik het nietsvermoedend uit de voorraad.
Hij zou voortaan een ondergeschikte rol spelen en de zwarte schorpioen laten shinen.
Echter vanaf nu geeft de houten sokkel zelf nog een extra dimensie aan het geheel en laat het subtiele zwarte houdertje eigenlijk twee objecten schitteren!
Ik grapte dat ik met deze informatie wel twee nulletjes achter de prijs kon zetten, maar dat doe ik niet,
want stel je voor dat het toch maar gewoon vurenhout is.
Klik op bijgaande link om meer te weten over het Palmhoutwrak.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.