zaterdag 17 maart 2018

Marilyn Monroe bij Anna Paulowna

Van Den Helder naar Utrecht en de volgende dag van Utrecht naar Den Helder;

Heen
Een grote zilverreiger daalt neer. Zijn witte veren gaan omhoog als de jurk van Marilyn Monroe in die beroemde scène. Zijn lange benen zetten zich schrap voor de landing op de harde klei van de Noord-Hollandse akker.

Een buizerd schrikt op van de voortdenderende trein, vliegt sierlijk, in een wijde bocht, cirkelt elegant boven de grijze vlakte en gaat dan zitten. Heeft hij iets gevangen?

Verderop zie ik nijlganzen. Uitheemse vogels, maar ondertussen goed ingeburgerd.

Verschillende soorten eenden passeren de revue.

Veel scholeksters op een weiland. Als kompasnaaldjes staan ze, ieder met de snavel een andere richting uit, en allemaal op gepaste afstand van elkaar.

Ineens, ergens bij Castricum, vliegt vlakbij een valk, of sperwer? Korte kromme snavel, beige met wit, spikkeltjes. Hij hangt in de lucht en vliegt met onrustige bewegingen. Niemand ziet hem; de vrouw naast me leest een boek. Tegenover me bestudeert een vrouw papieren. Verderop in de trein hoor ik het tikkende geluid van een toetsenbord. Een scholier heeft oortjes in en is bezig met de iPhone. Iemand haalt een boterham uit een broodzakje, een ander is in gedachten verzonken.

De bollenvelden zijn nog kaal. Toch is er één veld waar al een zweem van gele strepen overheen ligt.

Vijf zwanen tel ik. Niet helemaal vlekkeloos wit. Zijn het jongen? Zo vroeg in het jaar?

Nu zie ik een legertje met hazen in het grasland. En verderop alweer vier lange oren. Bijna Pasen...

In de sloten achterlangs de industrieterreinen kleurt het water groen en blauw. Er ligt veel troep. Meerkoeten zwemmen er fanatiek per paartje doorheen. Ik las ergens dat ze van die troep hun nesten maken.

Een paard staat stilletjes in de modder, achter een schuurtje.

Terug
Twee woerden vliegen achter een vrouwtje aan, laag over de donkere sloot.

Bij Wormerveer in het moeras zitten veel ganzen.

Twee zwanen liggen eenzaam opgevouwen op het natte gras van de uitgestrekte weilanden.

De scholeksters zitten er nog.

Meeuwen vliegen boven de vuilverbranding van Amsterdam. Ze vliegen hier en daar.
Ze vliegen boven Schagen.

Een aalscholver bij Anna Paulowna.

Kippen tussen de sneeuwklokjes bij een boerderij.

Een koolmeesje in de nog kale paastakken van een kromme wilg langs het spoor.

Een grote zilverreiger in de sloot! Ik zie zijn lange spitse oranje snavel nu duidelijk.
Was dit de Marilyn Monroe van de heenweg?










Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.