vrijdag 5 januari 2018

Over een gejutte condoom en andere zaken

Terwijl ik bezig ben met het witten van de afdeling geometrie hoor ik de deur van Museum Galerie RAT opengaan. Het is mijn anonieme jutter, die voor mij het strand bij Paal 9 altijd afstruint op zoek naar hout en plastic uit de zee.
"Zo, zegt hij als hij me ziet in overall met de nodige verfspetters, jij bent lekker bezig". Dit beaam ik en ik vertel hem dat we bezig zijn van het voormalig magazijn nu de afdeling geometrie te maken.
"Heb je weer wat moois gevonden", vraag ik nieuwsgierig. "Ach ja, kijk dit vond ik nog wel aardig en hij overhandigt mij een grote zwarte rol van kunststof met gele bovenkant. Ik zie er meteen een mooie sokkel in voor een nog te maken sculptuur. "Kijk, en ik heb nog wat bijzondere vondsten. Ik dacht als je nu eens een rariteitenkabinet maakt. Dan maak je bijvoorbeeld zo'n kastje, en hij wijst naar een vitrine, waarachter zich een reliëf bevindt, en je doet er allemaal van die geinige gekke dingetjes in van het strand." Hij haalt uit een plastic broodzak een poppengymschoentje: "Dit bijvoorbeeld, of dit, en hij haalt een tubetje tevoorschijn.""Oh, was dat om je haar te verven?"vraag ik. "Nou, zegt hij, dat denk ik niet, want er staat op dat je het rectaal moet inbrengen". Ik lees Diazepam Apotex Rektiole (oplossing voor rectaal gebruik) 10 mg. "Oh, haha, nee, inderdaad, dat lijkt me geen shampoo. "Ik vond ook nog een condoom, maar ik dacht dat jij daar niet zoveel mee kunt, zegt hij. Als je nu al die gekke dingetjes achter glas doet dan is dat toch grappig om naar te kijken!" Ik vraag: "Waarom maak je dat zelf niet?" "Nee, ik ga nu eerst onder het mes voor een nieuwe heup, dus als je me de komende tijd niet meer ziet, weet je waarom." "Mooi is dat, zeg ik, wat moet ik nu, als mijn personeel voor een paar maanden afhaakt!?" Hij lacht besmuikt. Ik probeer een bemoedigende wending aan het gesprek te geven: "Een nieuwe heup is tegenwoordig een routinekwestie, voor je het weet is het achter de rug en ren je weer over het strand... "Dat dacht ik ook altijd, maar als het jezelf betreft..."Moet je eigenlijk nog lang revalideren?"vraag ik. "Ik ben zo'n twee maanden uit de running, zegt hij. Ik heb thuis ook nog een heleboel doppen en aanstekers van het strand, ik ga ze een keer tellen en dan weet je hoe vaak ik gebukt heb op het strand. En dan nog de keren dat je bukt voor niets. Dat zal ongeveer 20% zijn heb ik berekend. Ja, dat is toch leuk om eens uit te rekenen." Hij vraagt of ik nog iets aan de doppen en aanstekers heb, anders brengt hij ze naar Kaap Skil voor de kinderworkshops daar. Ik zeg dat ik goed in de doppen en aanstekers zit en alleen nog maar belangstelling heb voor de bijzondere exemplaren; versleten, mooi kapot, en/of mooi gebleekt door de zon. "Dat dacht ik al", zei hij lachend, want hij weet onderhand wel waar ik voor ga. Ik bedank hem voor de buit en wens hem sterkte met de operatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.